خانه روتاندا

نوشته شده توسط زهرا صامتی

اکثر معماران مدرن روند طراحی خانه را با تجزیه و تحلیل و سایت و توزیع برنامه ی کارفرما آغاز می کنند. با نگاه به خانه های متعددی که ماریو بوتا در کانتون سوئیس طراحی کرده است؛ در می یابیم که روش او تا حدی با دیگران متفاوت است.

او نه تنها با روشی شبه علمی بررسی های خود را آغاز می کند بلکه از فرم های هندسی ساده به طور متهورانه ای استفاده می کند. در سال 1958 به عنوان کارآموز با مهندسانی چون Luigi Camenisch و Tita Carloni کار کرد تحصیلات خود را در سال 1961-1964 در Liceo Artistico میلان و تا 1968 در l'Istituto Universitario di Architettura ونیز ایتالیا ادامه داد و همزمان در ساله 1965 در آتلیه Corbusier به کار پرداخت. در سال 1970 اولین دفتر مهندسی‌ خود را راه اندازی کرد، در ساله 1978 عضو فدراسیون مهندسان سوئیس شد و پس از آن در سالهای 1982-1987 عضو کمیسیون فدرال هنرهای زیبا بود.

ماریو بتا پس از ساختن آثار متعدد در کشور سوئیس کم کم به کشورهای خارجی‌ راه پیدا کرد و به یک معمار بین المللی تبدیل شد. ماریو بوتا معماری پر آوازه می باشد. آثار وی غالبا از مواد آجری استفاده می برد. از مهمترین آثار او می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. 1967 مرکز ملی تحقیقات جوی در بولدر، کلرادو آمریکا
  2. 1971 خانه های شخصی
  3. 1987 بانک استانی فریبورگئویس fribourgeoise، فریبورگ Fribourg در سوئیس
  4. 1987 خانه فرهنگ، چمبری Chambéry فرانسه
  5. 1987 خانه کتاب، تصویر و صدا فرآنکولرسایس میترراند François Mitterrand، ویللوربنن Villeurbanne فرانسه
  6. 1988 لا بنکا دل گتردو La Banca del Gotardo، لوگنو Lugano سوئیس
  7. 1994 کلیسای سنت جین باتیست د مگنو Saint Jean-Baptiste d Mogno، تسین Tessin سوئیس
  8. 1994 موزه هنر مدرن، سن فرانسیسکو آمریکا
  9. 1995 کلیسای جامع معاد La Cathédrale de la Résurrection، اوری فرانسه
  10. 1996 کلیسای سنتا ماریا دگلی آنجلی، مونته تمروو Monte Tamaro (سوئیس) و موزه جین تینگولی Jean Tinguely در بال
  11. 1999 موزه بنیاد مارتین بدمر، کلگنی (سوئیس)
  12. 2000 کلیسای ازنو دی سروزا Azzano di Seravezza ایتالیا
  13. 1972-77 مدرسه در مربیو اینفریر Morbio Inferiore، کنتن دود تسین canton du Tessin سوئیس

در مورد خانه مدیچی در استابیو سوئیس که به نام خانه روتاندا شناخته می شود؛ این فرم هندسی یک استوانه ی چاق توپر بتنی به رنگ خاکستری است. این گونه نیست که فرم، سایت را نادیده بگیرد بلکه فرم ساختمان، پاسخی فکر شده به توپوگرافی و ساختمان های اطراف است. با نگاهی از سمت غرب و در مقابل دامنه که با ویلاهایی از سبک ها و گونه های مختلف علامت گذاری شده است؛ خانه روتاندا مانند نجیب زاده ای در میان استراحت کنندگان کنار استخر قرار گرفته است که چهره ای اخم آلود دارد.

طبقه همکف در داخل با رواق ورودی باز و پارک اتومبیل در همجواری هال ورودی و پلکان اشغال شده است. این فضاها نور کمتری دارند، اما طبقه اول با پنجره بزرگ رو به جنوب و نور سقفی بلندی در بالا که از طریق گشودگی کف طبقه بالا قابل رویت است، کاملا روشن شده است. خانه دارای پلان باز است ولی قسمت های عملکردی  بیشتر با نور تعریف شده اند تا با تیغه بندی در طبقه بالا. راهرو های دو سمت گشودگی کف، دسترسی به اتاق خواب ها و حمام ها را فراهم کرده و دید به فضای نشیمن در پایین را تامین می کنند.

مشاهده 6536 مرتبه

گالری تصاویر (برای مشاهده لطفا عضو شوید)

{gallery}689{/gallery}
برای ارسال نظر ثبت نام نمایید