خانه اکسپریمنتال

نوشته شده توسط محمد صامتی

آلوار آلتو استاد ایهام بود و هر چیزی با الگویی خاص و واضح را که به سهولت قابل توصیف بود، کم ارزش می دانست. بسیاری از معماران، خصوصا مدرنیست ها نیازمند یافتن توجیهات عقلانی برای طرحشان بودند، اما آلتو بر شعور حسی خود اطمینان داشت و در طرح هایش جایی برای تفاسیری غیر قابل پیش بینی باقی می گذاشت.

خانه تابستانی او، در جزیره صخره ای و جنگلی مراتسالو (Muuratsalo) فنلاند از یک دید، ساختمانی بسیار ساده است؛ (یک کلبه سه اتاق خوابه که به صورت پلان L شکلی در کنار محوطه مربعی شکل قرار دارد.) اما ایهام زیاد آن، غنا و پیچیدگی خاصی به آن بخشیده است. به عنوان مثال: آیا محوطه خانه به راستی یک حیاط مرکزی است؟ این محوطه سقفی ندارد؛ اما به نظر می رسد که می توانست مسقف باشد و یا شاید زمانی سقف داشته است. آنچه که باعث این فکر می شود، دیوارهای بلند غیر عادی هستند که از فرم طولی سقف تک شیب آن در بالای نشیمنی مرتفع تبعیت می کند؛ چنان که گویا کل ساختمان، بلوک بزرگ تک شبیه ای بوده است.

مصالح  تفاسیر متفاوتی را ایجاب می کنند؛ ممکن است به طور عادی انتظار داشته باشیم که آجرکاری در داخل، رنگ شده و در خارج به طور طبیعی و دست نخورده باقی بماند، اما در این طرح برعکس این قضیه می باشد؛ بنابراین شاید این حیاط همیشه یک فضای خارجی محسوب می شده است. اگرچه آجرکاری حتی سوالی پیچیده تر را مطرح می کند. دیوارها و مصالح، از قطعات مستطیلی آجرکاری ساخته شده اند که بافت ها و چیدمان آجری متفاوتی دارند و هر از چندگاهی قطعاتی جالب از سرامیک رنگ شده در آن ها به چشم می خورد، آیا این پانل هایی ساده هستند یا تجاربی برای پایه گذاری سبکی جدید؟

آلتو در سمت شرق خانه، تجارب متعددی از ساخت فضاهای مختلف را امتحان کرد. اما واضح است که این سرهم بندی به قصد یک کار هنری خاص مانند نقاشی های آبستره مدرنیست ها و یا کولاژهایی که منبع الهام همیشگی او محسوب می شدند انجام می گرفت. از این رو این گونه ایهام ها در خانه باقی مانده اند و به همراه خود نوعی حس آزادی دارند؛ آزادی خلق فضا از سوی آلتو و آزادی تفسیر آن از سوی ما.

مشاهده 2587 مرتبه

گالری تصاویر (برای مشاهده لطفا عضو شوید)

{gallery}678{/gallery}
برای ارسال نظر ثبت نام نمایید