کتابخانه دانشگاه هنر تاما

کتابخانه دانشگاه هنر تاما به سادگی تمام و از ترکیب بتن و شیشه حاصل شده و هر چند که ساختمان مقاوم در برابر زلزله های ویرانگر توکیو ژاپن طراحی شده اما ساختار ظاهری آن بسیار شکننده، ظریف و شفاف به نظر می رسد.

استفاده از تکنولوژی در جهت بازسازی معمارانه الگوهای موجود در طبیعت و همچنین مشارکت سازه و المانهای آن در تعریف فضا و پیوند تفکیک ناپذیر سازه و معماری شاخصه آثار تویو ایتو است. خلاقیت این معمار ژاپنی در تمامی بناهایی که در مقیاس های مختلف و عملکردهای متنوع در سرتاسر جهان طراحی نموده قابل مشاهده است. وی مایل است تا مرز میان سازه و معماری را تا جای امکان در آثارش کمرنگ سازد، به عنوان مثال می توان به طراحی ستون هایی از جنس استیل به فرم درخت های نامنظم و درهم بافته در بنای "مرکز رسانه ای سندای" اشاره کرد. کتابخانه دانشکده هنر تاما توکیو ژاپن، از جمله آثار معاصر تویو ایتو است که برخلاف اغلب آثار وی، در آن از پوسته های فلزی و هندسه پیچیده در نما، اثری به چشم نمی خورد.

کتابخانه دانشگاه هنر تاما

در طراحی کتابخانه دانشگاه هنر تاما ساختار سازه به نظر قابل تفکیک می نماید اما با کمی دقت می توان دریافت که خلق فضا تماما وابسته به شبکه نامنظمی از طاق هایی از استیل با پوششی بتنی است که با شعاع هایی متغیر در طول خطوطی منحنی قرار گرفته اند. این شبکه نامنظم که به حذف دیواره های داخلی انجامیده ارتباط بصری مناسبی میان دو دنیای بیرون و درون ساختمان برقرار نموده و بنا را با محوطه سرسبز دانشگاه پیوند می زند. ایده اولیه برای ساخت این کتابخانه طراحی فضایی غار مانند در زیرزمین بوده که به دلایل مختلف اجرای این ایده غیر ممکن گردید. طرح نهایی نیز برگفته از همان ایده نخست، همانند غاری بر روی زمین است که توسط سازه ای شامل طاق های پیوسته و نامتعارف به وجود آمده است.

کتابخانه دانشگاه هنر تاما

در بسیاری از آثار ایتو کاهش مصرف انرژی، پیوند و تعامل با طبیعت و ایجاد رابطه ای صمیمی میان بنا و محیط پیرامونی از جمله ایده های اصلی درطراحی به شمار می روند. در این کتابخانه فرم ارگانیک پلکانی که طبقات را به یکدیگر متصل می سازد هماهنگ با کل ساختار بنا بوده و بیشتر به تندیسی بتنی و زیبا در داخل بنا شباهت دارد.

کتابخانه دانشگاه هنر تاما

نکته جالب توجه کتابخانه دانشگاه هنر تاما که در پلان آن کاملا مشهود است؛ فضاهای داخلی این بناست. سیالیت بیش از حد و بدون مرز فضاها، به نحوی که در یک لحظه کل فضاها، به یک نگاه، دیده می شود و این طاق ها هستند که تنها جدا کننده های این فضاهای داخلی اند، که در عین جدا سازی فضاها با عملکردهای مختلف، در حکم مبلمان داخلی و قفسه ها می باشند و حتی دید و دسترسی به دیگر فضاها را آسان می کنند. از طرفی هماهنگی کامل بیرون و درون فضا و وجود خود این طاق ها از جمله دلایل محکم شاهکار بودن این اثر تویو ایتو می باشند. نکته جالب توجه دیگر، مقطع بسیار هوشمندانه بناست که می بینیم کاملا با شیب زمین کتابخانه هماهنگ شده و بنا در ادامه شیب زمین می باشد.

گالری تصاویر (برای مشاهده لطفا عضو شوید)

{gallery}584{/gallery}
برای ارسال نظر ثبت نام نمایید