• خانه

آپارتمان شماره ی 25 خیابان ورسای که با همکاری بِرتولد لوبِتکین در فرانسه طراحی شد از اولین پروژه های ژان گینزبِرگ است. این پروژه، ساختمانی کوچک، با پلانی L شکل، به همراه دو واحد در هر طبقه است که فضای دسترسی مرکزی مشترکی با یکدیگر دارند.

"چه می شود اگر شما هم در خاطره ای از یک تجربه کوتاه  سهیم باشید و چه می شود اگر رستورانی در یکی از پر رفت و آمدترین شهرهای دنیا، بنا شود و هر سی روز طرح ها، نقش ها، رنگ ها، صداها و حتی مزه ها در آن تغییر کند."

پس از انتشار طرح ساختمان، های پوینت (Highpoint) در کتاب فردریک گیبرد به نام (آپارتمان مدرن) سریعاً در سال 1937 در انگلستان ساخته شد و تبدیل به یکی از معروف ترین پروژه های مسکونی مدرنیست در آن زمان گردید که به طور گسترده ای به عنوان اولین نمونه از (5 نکته ی معماری جدید) لوکوربوزیه در انگلستان از آن یاد می شود.

این مسجد تاریخی در آذربایجان شرقی، خیابان خواجه نصیر مراغه، كوچه حاتمي و در محله سالارخان واقع شده و با  شماره ثبتی ۶۴۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ است. بنای مسجد مربوط به دوران قبل از صفویه است، به موجب کتیبه مرمری موجود در دیوار جنوبی، مسجد در دوره شاه طهماسب اول در تاریخ ۹۷۶ هجری قمری بازسازی شد و دوره ی قاجاریه نیز مجدد مرمت گردید. اين بنا به علت دخل و تصرفات مكرر فاقد ويژگيهاي معماري است.

یکی از مهم ترین مسائل در طراحی هتل های زنجیره ای که در نقاط مختلف جهان شعبه دارند، نحوه ترکیب شاخصه های اصلی و ثابت میان این دسته هتل ها با خصوصیات و ویژگی های معماری مناطقی است که این هتل ها را در خود جای می دهند.

ساختمان خانه ی کنسال، توسط کمپانی تجهیزات شهری به نام (شرکت گاز و زغال سنگ) به عنوان فرصتی برای آزمایش و ارزیابی مناسب ترین وسایل برای خانه های طبقه ی کارگر مورد استفاده قرار گرفت.

مطابق نظر توماس شوماخر در تحقیق سال 1991 بر روی تِرانی، اصول مدرنیسم در ایتالیا، مانند شهرهای دیگر اروپای رو به رشد، در حال گسترش نبود. به جای بلوک های مجزا و چمن زارهای سبک جدید، طراحان شهری ایتالیا بیشتر به خیابان (به عنوان یک وسیله ی ساماندهی اصلی) وفادار ماندند و سلسله مراتب در مقیاس خیابان و سکوهای ساختمانی منفرد را در طراح های خود رعایت می کردند.

کلیسای سنت ایگناتیوس؛ توسط دفتر معماری استیون هال (Steven Holl) طراحی شد. او به عنوان یسوعیون کلیسای دانشگاه سیاتل بود. (عضو فرقه مذهبی بنام انجمن عیسی که بوسیله لایولا تاسیس شد).

مجتمع مسکونی بوبشکو دارای 6 آپارتمان در 3 تراز می باشد که بر روی پارکینگ اتومبیل طبقه ی همکف قرار گرفته است. این ساختمان به 2 بلوک با 4 واحد در یک سمت و 2 واحد در سمت دیگر تقسیم شده و این دو قسمت توسط یک مسیر عبوری مرکزی از هم جدا شده اند.

سنت استپانوس برگرفته شده از نام استپانوس (یا همان استفان در زبان ارمنی) شهید اول راه مسیحیت است و در اغلب کشورهای جهان کلیساهای متعددی با همین نام وجود دارد. علاوه بر آن به دلیل قرار گرفتن کلیسا در روستای «دره شام» به این نام نیز خوانده می شود.

مجتمع مسکونی پدروگولو در سال 1953 برنده ی جایزه ی اول مسابقه ی بین المللی دو سالانه ی سائوپائولو برزیل گردید.

مقبره شیخ جبراییل یا مقبره سید امین‌ الدین جبراییل و یا مقبره کلخوران، آرامگاه پدر شیخ صفی‌ الدین اسحق اردبیلی جد سلاطین صفوی است که در روستای کلخوران در سه کیلومتری اردبیل واقع شده‌است. روستای کلخوران نیز گاه به نام این مقبره کلخوران شیخ خوانده می‌شود. بنای مقبره مربوط به اوایل قرن دهم هجری قمری است.

مجتمع مسکونی باغ های چرچیل طراحی شده توسط پاول و مویا در محله ی پیم لیکو شهر لندن انگلستان، دارای آن چنان اهمیتی در زمان ساختش بود که در سپتامبر 1953 موضوع اصلی مقاله ی منتقد مدرنیست به نام (هنری راسل هیچکاک) در مجله ی Architectural Review (مروری بر معماری) قرار گرفت.

زیستگاه 67 یا همان habitat 67، پروژه ای مسکونی در مونترال کانادا است که توسط موشه سفدی (Moshe Safdie) در سال 1967 طراحی شد. این پروژه در حقیقت، یک راه حل تجربی برای مسکن با کیفیت بالا در محیط های متراکم شهری بود.

مجتمع مسکونی گلدن لین در طول 10 سال، میان سال های 1952 تا 1962، از سه گونه ی متفاوت ساختمانی توسط چیمبرلین، پاول و بان ساخته شده است.

مجتمع مسکونی دلا مارینا توسط انجمن آی.اِس.اِم (انجمن اجتماعی دِلا مارینا) با معماری خوزه آنتونیو کادِرچ، برای ماهیگیران محلی و خانواده آنها که در هاشیه ی رودخانه ی (لنگرگاه بارسلونا) در شهر بارسلون اسپانیا قرار گرفته اند طراحی شده است.

"تأثیر پنجره هایی که در مجتمع مسکونی با این ارتفاع، مستقیماً تا تراز طبقه ی همکف پایین می روند، با شکوه و شگفت آور است." این جمله در پایین عکسی از فِردریک گیبرد در کتاب «آپارتمان های مدرن» در سال 1958، روشن می سازد که این دو برج 26 طبقه ی شیشه ای و آهنی چه تأثیر عمیقی در دهه ی 1950 داشته اند.

توجه به فضای سبز و سازگاری بنا با طبیعت در طراحی مجتمع های مسکونی اقامتی نکته ای حائز اهمیت می باشد اما هنگامی که ساکنین مجتمع را سالمندان و بیماران تحت مراقبت تشکیل می دهند این اهمیت نیز دو چندان می گردد. 

در زمان ساخت برج پرایس بحث های مطبوعات معماری بر روی تئوری های فرانک لوید رایت از ساختمان های بلند مرتبه و ارتباط آن ها با دید و منظر شهری بالا گرفت. پروژه های ابتدایی فرانک لوید رایت در زمینه ی ساختمان های بلند مرتبه مانند: طرح ساخته نشده برج سنت مارک نیویورک آمریکا، برج های شیکاگو (۱۹۳۰)، و برادیکر سیتی (۱۹۳۴) همگی بر مبنای یک هسته سازه‌ای مرکزی بوده که صفحات کنسول شده و بیرون زده ی طبقات را نگه داشته بود.

ساختمانی شیشه ای که تمامی فضاهای داخلی اش از جنس بتن ساخته شده است. بنایی در کشور پرتغال است که توسط آتلیه معماری برونو ارپیکیوم و شرکا (Bruno Erpicum & Partner) با اسم مستعار RAINHA طراحی شد.

صفحه48 از49