• خانه

La Muralla Roja که به زبان اسپانیایی یعنی؛ دیوار سرخ، یک پروژه مسکونی در مانزانرا اسپانیا می باشد که در سال 1968 ساخته شد. ساختمانی که به عنوان مرجع خوب و واضحی برای معماری محبوب منطقه مدیترانه است که نتیجه الهام گرفتن از معماران سنتی نواحی مدیترانه می باشد.

هنگامی که از فرانک لوید رایت پرسیده شد که چرا رامپ را جایگزین کف طبقه های متداول در چندین تراز کرده است او توضیح داد: برای بازدیدکنندگان موزه، وارد شدن به ساختمانی که در آن به وسیله آسانسور به بالاترین نقطه رامپی برسند و به تدریج پیرامون فضایی باز و گسترده پایین بیایند، درحالی که همواره از حق انتخاب تغییر تراز با آسانسور برخوردار بوده و در انتها پس از بازدید نمایشگاه، خود را در طبقه همکف در نزدیکی خروجی بیابند بسیار جذاب تر و دلپذیرتر می باشد.

کلیسای کلونی کارگری (COLONIA Guell) واقع در سانتا کولوما اسپانیا است. این شهر در 20 کیلومتری خارج از بارسونا قرار گرفته و حدود 7000 نفر جمعیت دارد. از قرن بیستم به بعد این منطقه با رشد چشمگیری رو برو گردیده است.

زلزله و سونامی چند سال قبل در ژاپن ويرانی های زيادی را به بار آورد. اما به محض فرو کش کردن بحران، ساخت و ساز دوباره در ژاپن شروع شد. و این بار با تدابير امنیتی بيشتری، تا در صورت وقوع حادثه ای مشابه خسارت ها به حداقل ممکن برسد. اما شما هر چقدر هم خانه تان را محکم بسازید باز هم در مقابل زلزله های بسیار شدید ممکن است مقاومت لازم را در اختیار نداشته باشید.

بار دیگر اتفاقی در طراحی آسمان خراش ها رخ داد؛ برج مسکونی B+U در شهر لیما، پایتخت کشور پرو (Lima, Peru) که در سال 2012 ساخته خواهد شد.

کاروانسرای کنارگرد در جاده حسن آباد- فشافویه قرار گرفته. این اثر در تاریخ 1355/10/06 به شماره 1342 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در حال حاضر اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ری، استان تهران عهده دار این اثر باستانی می باشد.

متنی که پیش روی شماست از بین نوشته های یکی از شاخص ترین محققان تاریخ معماری ایران، استاد کریم پیرنیا انتخاب شده است، استادی که کوشید با بهره گیری از دیدگاه ها و زبان جدید، معماری گذشته ایران را بررسی و درباره آن اظهار نظر نماید. فردی که افتخار شاگردی بسیاری از معماران سنتی ایرانی را داشته و از نخستین دانشجویان دانشکده جدید هنرهای زیبای تهران بوده است.

اقامت در"مجتمع اقامتی خاص"، گرچه می تواند همراه با نوعی اجبار به نظر برسد اما معماری نوین توانسته است با خلق کیفیات فضایی متفاوت، تعریف جدیدی از زندگی در مسکن دسته جمعی ارائه دهد.

همانگونه که تاریخچه معماری موزه را می توان به قبل و بعد از طراحی موزه گوگنهایم فرانک گری تفکیک نمود، معماری کتابخانه نیز توسط دو بنای شاخص وارد مرحله جدیدی گردید.

مرکز ژرژ پمپیدو نام مؤسسه هنری و فرهنگی است که در سال ۱۹۷۷ به‌ نام ژرژ پمپیدو رئیس‌ جمهور فرانسه در پاریس برپا شد. این مرکز شامل موزه ملی هنر مدرن، مرکز طراحی صنعتی، اداره توسعه فرهنگی است. نمایشگاه‌ های هنری و فرهنگی نیز همیشه در آن برپا است. دو ارگان مهم دیگر یعنی کتابخانه عمومی مرجع و بنیاد پژوهش و هماهنگی موسیقی و آکوستیک نیز بخشی از این مرکز است.

این سیستمی است که شباهت زیادی به آکاردئون دارد، و می تواند آشپزخانه ی ما را متحول کند. این ایده  توسط اولگا طراحی شد.

از عهد باستان تا کنون کتابخانه ها به عنوان نمادها و شاخصه های رشد فرهنگی و علمی اقوام و کشورها محسوب شده اند و این امر در ایران زمین نیز همواره مورد توجه حاکمان، دانشمندان و عموم مردم بوده است.

اوج به کارگیری عملکردگرایانه و معناگرایانه نور در معماری را می توان در موزه هنر کیمبل تگزاس آمریکا مشاهده کرد. این ساختمان که در طول دوران مختلف همواره جزو زیباترین آثار معماری بوده و معمار آن لویی کان به دلیل حساسیتش نسبت به نور در طراحی به شاعر نورپرداز معروف شده است.

بسیاری از بناها نظیر برج ها موزه ها و آسمان خراش ها به عنوان شاخصه های معماری شهرهای مختلف شناخته شده اند اما تنها یک کتابخانه به عنوان نمادی بین المللی برای یک شهر محسوب می شود؛ کتابخانه مرکزی شهر سیاتل در ایالات متحده آمریکا.

شیگرو بن غالبا با ساختمان های لایه ای خود شناخته می شود؛ مانند پاویون ژاپن در نمایشگاه بین المللی هانوفر در سال 2000 که سازه اصلی آن یک پوسته ی مشبک انحنا دار از لوله های نازک بود. او خانه های دیگر لایه ای،یک گالری هنری لایه ای و حتی یک کلیسای لایه ای را طراحی کرده است.

هر معمار قبل از شروع به طراحی، برخی تجزیه و تحلیل های سیستماتیک از سایت، بودجه، نیازمندی های فضایی و آیین نامه های ساختمانی مربوطه را انجام می دهد. گروه کاری هلندی به نام mvrdv این روند منطقی را به یک سبک و فلسفه تبدیل کرده اند.

"خانه در ارتباط با همسایگانش و زمینه اطراف به وجود آمده است.این اثر یک شی نیست." این سخنان در میان دست نوشته های بدخط در کنار پلان های ویلا دال آوا پیدا شد و در کتاب رم کولهاس و بوروس ما چاپ شد.

"خانه اپرای سیدنی" یکی از متمایزترین بناهای قرن بیستم از لحاظ هنر معماری به شمار می رود که در شهر ساحلی سیدنی و در ایالت نیو سات ولز کشور استرالیا قرار دارد. خانه اپرای شهر سیدنی در حال حاضر یکی از مهم ترین اماکن توریستی در کشور استرالیا به شمار می رود.

لکوربوزیه، در سال 1930 خوابگاهی را برای دانشجویان سوئیسی دانشگاه بین المللی پاریس فرانسه طراحی کرد، که در سال بعد، ساختش به اتمام رسید. او و همکارش در این پروژه Pierre Jeanneret، با بودجه ای بسیار کم شروع به طراحی این ساختمان کردند. که این عامل باعث شد، لکوربوزیه بیشترین تمرکزش را روی طراحی این خانه بکار ببرد و کمتر به اصولی که به آن معتقد بود، عمل کند.

انسان با بینشی جدید به جهان، دنیای مدرن را خلق کرد. دنیایی که بر پایه انسان مداری است. این تفکر از زمانی آغاز شد که انسان مبنای تمام ارزش ها شد و عقل بشر به عنوان تنها جواب گوی نیاز او و تنها ملاک سنجش درستی یا نادرستی قرار گرفت. این نگاه درست در مقابل نگاه سنتی قرار گرفت. در نگاه سنتی مبنا و ملاک همه چیز خداست و همه چیز با توجه به وجود او معنی می شود.

صفحه42 از49

Warning: mysqli::stat(): Couldn't fetch mysqli in /home/arthut/public_html/libraries/joomla/database/driver/mysqli.php on line 216

Warning: mysqli::stat(): Couldn't fetch mysqli in /home/arthut/public_html/libraries/joomla/database/driver/mysqli.php on line 216

Warning: mysqli::stat(): Couldn't fetch mysqli in /home/arthut/public_html/libraries/joomla/database/driver/mysqli.php on line 216